13 lipca 2020

Warsztaty doskonalenia nauczycieli nt. „Wykorzystanie koncepcji Carla Orffa w pracy nauczyciela i wychowawcy. Teatr muzyczny dla dzieci”

 Adresaci: Nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, szkolnictwa specjalnego, wychowawcy.

Termin: – 15 lutego 2020r 

Czas trwania : od 9.00 do 15.30 (8 godzin dydaktycznych). 

Koszt : 250 zł / 1 os.  

Miejsce zajęć –Giżycko, ul. Dąbrowskiego 15, sala nr 16.

 Sposób zgłaszania uczestnictwa: Telefoniczne: 506683258; 696957604 

Wpłata na konto: 54124057871111001026400353 

Osoba prowadząca szkolenie:

Izabela Wałaszewska Wykształcenie1985-1990 Akademia Muzyczna im. F. Chopina W Warszawie, wydział V – Wychowanie Muzyczne 1995-1996 Dwuletnie Studium Carla Orffa – AMiFC w Warszawie,,Jestem doświadczonym nauczycielem (35-letni staż w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym). Gram na pianinie, gitarze, flecie prostym, perkusyjnym instrumentarium Orffa oraz na muszelkach, kamieniach, butelkach, łyżkach, kubkach po jogurcie, gumkach recepturkach, grzebieniach i innych przedziwnych instrumentach, które wykorzystuję w czasie zajęć. Kocham pracę z przedszkolakami, umiem nawiązać z nimi bardzo dobry kontakt, zachęcić do zabawy i pracy. Zależy mi, żeby zdobywane przez nich umiejętności muzyczne i twórcze obcowanie z muzyką sprawiały im prawdziwą radość. Od 2003 roku lat jestem prezesem Polskiego Towarzystwa Carla Orffa, organizacji, której celem jest propagowanie kształcenia muzycznego dzieci, młodzieży i dorosłych. Współpracuję z instytucjami, instytutami i prywatnymi osobami w kraju i za granicą, które poświęcają się podobnym celom i zadaniom, szczególnie z instytutem Orffa w Salzburgu i ze stowarzyszeniami „Orff-Schulwerku” w innych krajach i z Fundacją Carla Orffa w Monachium. Od wielu lat prowadzę ogólnopolskie warsztaty, na których doskonalą się pedagodzy związani ze wszystkimi szczeblami edukacji muzycznej – od przedszkoli do wyższych uczelni. Od jedenastu sezonów jestem współtwórcą i organizatorem projektu „Odkrywcy Muzyki”, który dla dzieci realizuje Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina. Projekt ten cieszy się ogromnym powodzeniem zarówno wśród dzieci jak i rodziców.Niedawno spełniłam swoje wielkie marzenie i wydałam (własnym sumptem) dwie książki z serii WESOŁA SCENA – „W Aniołkowie” i „Morska Wyprawa”. Są to historie pełne piosenek, tańców i różnych działań muzycznych dedykowane dzieciom, rodzicom i nauczycielom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Można więc powiedzieć, że stałam się również pisarzem i kompozytorem. Wyróżnienia i nagrodyLaurki od dzieci, miłe słowa uznania od rodziców, dyplomy, puchary zdobyte przez dzieci podczas przeglądów, konkursów i festiwali. I wiadomość z ostatniej chwili! Wyśpiewaliśmy GRAND PRIX (piosenka „Biedroneczki-kropeczki” i wyróżnienie (piosenka „Pora na marzenia”) w I Krajowym Festiwalu Piosenki Przedszkolnej Opole 2019 (Mini-debiuty)”. CELE:1. Zapoznanie uczestników z postacią Carla Orffa jako twórcy najbardziej znanej w świecie koncepcji wychowania muzycznego. 2. Przedstawienie podstawowych aktywności muzycznych: ruch, taniec, śpiew, mowa, gra na instrumentach. Omówienie tych elementów na konkretnych przykładach. Ukazanie teatru muzycznego jako dziedziny łączącej wszystkie formy w jedną artystyczną całość.3. Opracowanie z uczestnikami scenariuszy spektakli.4. Ukazanie możliwości wykorzystywania muzyki i działań teatralnych do nabywania umiejętności i wiadomości dotyczących treści nauczania, stymulowania wszechstronnego rozwoju psychomotorycznego dzieci, a także rozwijania poprzez ekspresję twórczą ich zdolności i zainteresowań artystycznych. Treści programowe:1. O Fortuna – wysłuchanie utworu Carla Orffa i wykonanie go w formie prostego, powitalnego tańca.2. Krótkie teoretyczne zapoznanie z koncepcją wychowania muzycznego Carla Orffa. Siedem podstawowych założeń Schulwerku. 3. Teatr – ważny element w twórczości i działalności pedagogicznej Carla Orffa. 4. Ćwiczenia przygotowawcze Polka doublewska – przykładowe opracowanie utworu z wykorzystaniem podstawowych aktywności muzycznych – ruch, taniec, mowa, śpiew, gra na instrumentach. 5. Jak ciekawie uczyć piosenki. Metodyczne kroki stosowane przy wprowadzaniu i utrwalaniu piosenek – na wybranym przykładzie. 6. Opracowanie przedstawień teatralnych: „Muzyka Pana Fryderyka” oraz przedstawień o tematyce zimowej (do wyboru: „Święta krasnoludków”, „Święta na leśnej polanie”, „W Aniołkowie” według następującego planu:• Zapoznanie się tematyką i treścią przedstawienia – rożne sposoby prezentowania inscenizacji.• Wykonanie niezbędnych rekwizytów i elementów scenografii.• Nauka muzycznych elementów przedstawienia – tańców, piosenek, zabaw ruchowych, utworów instrumentalnych. • Czytanie ról „mówionych” – opracowanie ich pod względem intonacji, dykcji, dostosowania do odgrywanej postaci. • Ustawienia sceniczne – zapamiętanie poszczególnych sekwencji, scen indywidualnych i grupowych.• Praca zespołowa – przygotowanie wybranych scen przez poszczególne grupy uczestników. Próby połączenia wszystkich elementów muzycznych i pozamuzycznych w jedną artystyczną całość. • Prezentacja fragmentów inscenizacji. Omówienie wykonanych pokazów: uwagi widowni na temat obejrzanej sceny, odczucia aktorów dotyczące procesu przygotowywania i wspólnej pracy. • Uczestnicy warsztatów otrzymają zaświadczenia ukończenia warsztatów oraz materiały szkoleniowe. • Program ma charakter otwarty. W trakcie jego realizacji mogą być wprowadzone nowe treści, zmieniona liczba godzin przeznaczonych na poszczególne zajęci (w ramach limitu godzinowego kursu) lub przestawiona kolejność zajęć, wynikająca z aktualnych potrzeb i sugestii uczestników kursu.Uczestnicy warsztatów nie muszą posiadać specjalnych uzdolnień muzycznych ani przygotowania muzycznego. Wymagany jest wygodny strój sportowy, buty na zmianę i chęci do zabawy Organizator – Studio Artystyczne Najmłodszych Izabela Wałaszewska oraz Fundacja ,,Centrum Doradztwa i Rozwoju Osobistego” w Giżycku     

Osoba prowadząca szkolenie: Izabela Wałaszewska Wykształcenie1985-1990 Akademia Muzyczna im. F. Chopina W Warszawie, wydział V – Wychowanie Muzyczne 1995-1996 Dwuletnie Studium Carla Orffa – AMiFC w Warszawie,,Jestem doświadczonym nauczycielem (35-letni staż w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym). Gram na pianinie, gitarze, flecie prostym, perkusyjnym instrumentarium Orffa oraz na muszelkach, kamieniach, butelkach, łyżkach, kubkach po jogurcie, gumkach recepturkach, grzebieniach i innych przedziwnych instrumentach, które wykorzystuję w czasie zajęć. Kocham pracę z przedszkolakami, umiem nawiązać z nimi bardzo dobry kontakt, zachęcić do zabawy i pracy. Zależy mi, żeby zdobywane przez nich umiejętności muzyczne i twórcze obcowanie z muzyką sprawiały im prawdziwą radość. Od 2003 roku lat jestem prezesem Polskiego Towarzystwa Carla Orffa, organizacji, której celem jest propagowanie kształcenia muzycznego dzieci, młodzieży i dorosłych. Współpracuję z instytucjami, instytutami i prywatnymi osobami w kraju i za granicą, które poświęcają się podobnym celom i zadaniom, szczególnie z instytutem Orffa w Salzburgu i ze stowarzyszeniami „Orff-Schulwerku” w innych krajach i z Fundacją Carla Orffa w Monachium. Od wielu lat prowadzę ogólnopolskie warsztaty, na których doskonalą się pedagodzy związani ze wszystkimi szczeblami edukacji muzycznej – od przedszkoli do wyższych uczelni. Od jedenastu sezonów jestem współtwórcą i organizatorem projektu „Odkrywcy Muzyki”, który dla dzieci realizuje Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina. Projekt ten cieszy się ogromnym powodzeniem zarówno wśród dzieci jak i rodziców.Niedawno spełniłam swoje wielkie marzenie i wydałam (własnym sumptem) dwie książki z serii WESOŁA SCENA – „W Aniołkowie” i „Morska Wyprawa”. Są to historie pełne piosenek, tańców i różnych działań muzycznych dedykowane dzieciom, rodzicom i nauczycielom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Można więc powiedzieć, że stałam się również pisarzem i kompozytorem. Wyróżnienia i nagrodyLaurki od dzieci, miłe słowa uznania od rodziców, dyplomy, puchary zdobyte przez dzieci podczas przeglądów, konkursów i festiwali. I wiadomość z ostatniej chwili! Wyśpiewaliśmy GRAND PRIX (piosenka „Biedroneczki-kropeczki” i wyróżnienie (piosenka „Pora na marzenia”) w I Krajowym Festiwalu Piosenki Przedszkolnej Opole 2019 (Mini-debiuty)”. CELE:1. Zapoznanie uczestników z postacią Carla Orffa jako twórcy najbardziej znanej w świecie koncepcji wychowania muzycznego. 2. Przedstawienie podstawowych aktywności muzycznych: ruch, taniec, śpiew, mowa, gra na instrumentach. Omówienie tych elementów na konkretnych przykładach. Ukazanie teatru muzycznego jako dziedziny łączącej wszystkie formy w jedną artystyczną całość.3. Opracowanie z uczestnikami scenariuszy spektakli.4. Ukazanie możliwości wykorzystywania muzyki i działań teatralnych do nabywania umiejętności i wiadomości dotyczących treści nauczania, stymulowania wszechstronnego rozwoju psychomotorycznego dzieci, a także rozwijania poprzez ekspresję twórczą ich zdolności i zainteresowań artystycznych. Treści programowe:1. O Fortuna – wysłuchanie utworu Carla Orffa i wykonanie go w formie prostego, powitalnego tańca.2. Krótkie teoretyczne zapoznanie z koncepcją wychowania muzycznego Carla Orffa. Siedem podstawowych założeń Schulwerku. 3. Teatr – ważny element w twórczości i działalności pedagogicznej Carla Orffa. 4. Ćwiczenia przygotowawcze Polka doublewska – przykładowe opracowanie utworu z wykorzystaniem podstawowych aktywności muzycznych – ruch, taniec, mowa, śpiew, gra na instrumentach. 5. Jak ciekawie uczyć piosenki. Metodyczne kroki stosowane przy wprowadzaniu i utrwalaniu piosenek – na wybranym przykładzie. 6. Opracowanie przedstawień teatralnych: „Muzyka Pana Fryderyka” oraz przedstawień o tematyce zimowej (do wyboru: „Święta krasnoludków”, „Święta na leśnej polanie”, „W Aniołkowie” według następującego planu:• Zapoznanie się tematyką i treścią przedstawienia – rożne sposoby prezentowania inscenizacji.• Wykonanie niezbędnych rekwizytów i elementów scenografii.• Nauka muzycznych elementów przedstawienia – tańców, piosenek, zabaw ruchowych, utworów instrumentalnych. • Czytanie ról „mówionych” – opracowanie ich pod względem intonacji, dykcji, dostosowania do odgrywanej postaci. • Ustawienia sceniczne – zapamiętanie poszczególnych sekwencji, scen indywidualnych i grupowych.• Praca zespołowa – przygotowanie wybranych scen przez poszczególne grupy uczestników. Próby połączenia wszystkich elementów muzycznych i pozamuzycznych w jedną artystyczną całość. • Prezentacja fragmentów inscenizacji. Omówienie wykonanych pokazów: uwagi widowni na temat obejrzanej sceny, odczucia aktorów dotyczące procesu przygotowywania i wspólnej pracy. • Uczestnicy warsztatów otrzymają zaświadczenia ukończenia warsztatów oraz materiały szkoleniowe. • Program ma charakter otwarty. W trakcie jego realizacji mogą być wprowadzone nowe treści, zmieniona liczba godzin przeznaczonych na poszczególne zajęci (w ramach limitu godzinowego kursu) lub przestawiona kolejność zajęć, wynikająca z aktualnych potrzeb i sugestii uczestników kursu.Uczestnicy warsztatów nie muszą posiadać specjalnych uzdolnień muzycznych ani przygotowania muzycznego. Wymagany jest wygodny strój sportowy, buty na zmianę i chęci do zabawy Organizator – Studio Artystyczne Najmłodszych Izabela Wałaszewska oraz Fundacja ,,Centrum Doradztwa i Rozwoju Osobistego” w Giżycku