22 września 2020

Montesorii

Propozycje zajęć z wykorzystaniem Metody Marii Montessori

Tonie czy pływa

Potrzebne materiały:

  • miska
  • różne przedmioty z otoczenia dziecka (korek, kamień, kawałek drewna, łyżeczka, plastelina)
  1. Napełnij miskę do połowy wodą.
  2. Rozłóż przedmioty na stole i poproś dziecko, aby wybrało jeden z nich.
  3. Dziecko wkłada przedmiot do wody i obserwuje czy będzie unosił się na wodzie, czy tonął.

Na tej podstawie można wydedukować czy przedmiot jest ciężki czy lekki.

  • Dziecko sprawdza jak zachowują się kolejne przedmioty w wodzie.
  • Wyjaśnij dziecku że pływalność zależy od kształtu przedmiotu- od powierzchni jego kontaktu z wodą ( np. kulka z plasteliny zatonie, a ulepiona z niej barka nie; statek jest ciężki, ale pływa po wodzie, kamyk jest lżejszy od statku,a tonie).

Ożywione czy nieożywione

Potrzebne materiały:

  • 2 pudełka po butach
  • etykiety : OŻYWIONE, NIEOŻYWIONE
  • wycięte z kolorowych magazynów zdjęcia owoców i warzyw, zwierząt, przedmiotów gospodarstwa domowego (zabawek, ubrań)
  1. Podejdź z dzieckiem do okna i nawiąż rozmowę na temat wszystkiego co widzi ( samochody, drzewa, ptaki). Zwróć również uwagę na przedmioty znajdujące się                 w otoczeniu domowym (meble, ubrania)
  2. Zadaj pytanie ,,Czy samochód jest żywy?”  ,,Rusza się, je, rośnie?”. Wyjaśnij dziecku,                      że wszystko co żyje- rośnie i odżywia się np. zwierzęta, przedmioty martwe nie podlegają tym procesom.
  3. Na każde pudełko naklej etykietę, aby wskazać czy jest przeznaczone na obiekty żywe                                                         czy martwe.
  4. Razem z dzieckiem wyszukajcie w kolorowych magazynach zdjęcia przedmiotów ożywionych i nieożywionych i włóżcie do odpowiedniego pudełka.

Żródło: Delphine Giles Cotte ,,Metoda Montessori w domu”, Wydawnictwo RM, Warszawa 2017.

Kolory i ich odcienie

Potrzebne materiały:

– 30 prostokątów z kartonu o wymiarach 7×4

– 7 tubek farby akrylowej( niebieska, czerwona, żółta, zielona, pomarańczowa, biała

– pędzel

– białe koło z karton

1. Dziecko maluje prostokąt nierozcieńczoną i niezmieszaną farbą dwa razy.

2. Do kolorowej farby dodaje trochę białej i maluje drugi prostokąt . Kolejne trzy prostokąty

    maluje  tą samą farbą, ale za każdym razem dodaje do niej bieli. Powstanie seria pięciu                              

    prostokątów w różnych odcieniach tego samego koloru.

3. Powtarzamy dwa pierwsze kroki dla pozostałych kolorów. Powstanie sześć serii pięciu                                          

    prostokątów  w różnych odcieniach.

4. Na środku kładziemy koło i układamy prostokąty kolorami według stopnia nasycenia barwy                          

    zaczynając odnajciemniejszego, kończąc na najjaśniejszym.

5. Możemy układać prostokąty według własnych konepcji pamiętając o zasadzie:                                                   

    od  najciemniejszego do najjaśniejszego.

Żródło: Delphine Gilles Cotte ,, Metoda Montessori w domu”, Wydawnictwo RM Warszawa 2017.