25 maja 2020

Zabawy, ćwiczenia rozluźniające przy muzyce, wyzwalające emocje dziecka.

Zabawy, ćwiczenia rozluźniające przy muzyce, wyzwalające emocje dziecka.

1.Malowanie uczuć przy muzyce. Dziecko słucha muzyki-najlepiej różnych rodzajów-raz spokojnej, raz szybkiej i do tego maluje palcami albo pędzlem, kredkami obrazek. W ten sposób uwalnia się od napięć, przenosi swoje emocje na papier. Może twórczo wyrazić swoje uczucia, konflikty i pragnienia w bezpieczny sposób, a przy tym podnieść swoje poczucie wartości. Malowanie przy muzyce rozluźnia ciało, dziecko może pozbyć się stresu. Na koniec luźna rozmowa o namalowanym obrazku, co na nim jest, kto, dlaczego. Słuchamy naszego dziecka, zadajemy pytania otwarte, zachęcamy do opowiedzenia o swoim dziele.

2.Taniec uczuć. Dziecko próbuje przy różnej muzyce i z użyciem różnych rekwizytów (np. chustki, wstążki, szalika, kawałków materiału, bibuły; możemy przygotować kuferek z różnymi przebraniami) pokazać ruchem całego ciała „co mówi muzyka”.  Pozwólmy tu dziecku na swobodne ruchy, niech to będzie jego własna inicjatywa, niech dziecko samo zdecyduje w jaki sposób będzie się poruszało, obserwujmy jego reakcje, zauważmy emocje jakie malują się na jego twarzy, jakie pokazuje ciałem. Na koniec porozmawiajmy swobodnie o tym jak się czuło dziecko, czy mu się to podobało, czy nie (i dlaczego), może nazwać swoje emocje, jeśli ma z tym problem, pomóżmy mu mówiąc o swoich obserwacjach (np. widziałam, że się uśmiechałeś – czyli podobało ci się?).

3. Zabawa – Balony. Dziecko, najpierw przy muzyce spokojnej, powolnej, a następnie przy szybszej, odbija balony. Kolorowe, wymykające się z ręki balony pomagają wyzwolić w dziecku beztroskę, delikatność oraz niezależność. Może odbijać balony sam, z rodzeństwem , z rodzicami. Możemy wprowadzić w tej zabawie naprzemienność ( raz ja, raz Ty, raz brat), czekanie na swoją kolej (stop -poczekaj, teraz ja).

Życzę udanej wspólnej zabawy!

Pozdrawiam,

Zuzanna Zubowicz psycholog